영어성경묵상

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교황님의 삼종기도 강론(2020.09.06)

최고관리자
2020.09.09 10:30 212 0

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Pope's Address Before the Angelus (September 6, 2020)

Dear Brothers and Sisters, Good morning! This Sunday’s Gospel passage (cf. Mt 18:15-20) is taken from Jesus’ fourth discourse in Matthew’s account, known as the discourse on the ‘community’ or the ‘ecclesial’ discourse.  Today’s passage speaks about fraternal correction and invites us to reflect on the twofold dimension of Christian existence: community, which demands safeguarding communion – that is, the unity of the Church – and personal, which obliges attention and respect for every individual conscience.

교황님의 삼종기도 전 말씀 (2020.9.6.)

친애하는 형제자매 여러분 안녕하십니까? 오늘 주일의 복음(마태오 18,15-20)은 마태오 복음의 예수님의 4번 째 담화로서 “공동체” 또는 “교회적” 담화라고 알려져 있습니다. 오늘의 본문은 형제적 교정에 대해 말하고, 우리에게 크리스천 존재의 두 가지 차원에 대해 묵상하도록 초대합니다. 하나는 친교 즉 교회의 일치를 보호해야 하는 공동체 차원, 그리고 다른 하나는 개인적 차원으로서 모든 개인의 양심에 대한 관심과 존중이 요구됩니다.

To correct a brother who has made a mistake, Jesus suggests a  pedagogy of rehabilitation. And Jesus’ pedagogy is always a  pedagogy of rehabilitation, of salvation. And this pedagogy of rehabilitation is articulated in three passages. In the first place, he says: “point out the fault when the two of you are alone” (v. 15), that is, do not air his sin in public. It is about going to your brother with discretion, not to judge him but to help him realize what he has done. How many times have we had this experience: someone comes and tells us: ‘But listen, you were mistaken about this. You should change a little in this regard’. Perhaps in the beginning  we get angry, but then we say ‘thank you’, because it is a gesture of brotherhood, of communion, of help, of rehabilitation.

잘못을 저지른 형제를 바로잡기 위해 예수님께서는 회복교육을 제안하셨습니다. 예수님의 교육은 항상 회복과 구원의 교육입니다. 그리고 이 회복교육은 세 구절로 표현됩니다. 첫 째 이렇게 말씀하십니다. "가서 단둘이 만나 그를 타일러라.“ (15절) 그것은 그의 죄를 공개적으로 알리지 말라는 것입니다. 그것은 형제를 판단하지 않고 그가 한 일을 깨닫도록 돕기 위해서 신중하게 형제에게 가는 것입니다. 우리는 이런 경험을 몇 번이나 했습니까? 어떤 사람이 와서 우리에게 이렇게 얘기합니다. ”들어 보세요. 이것을 잘못하셨습니다. 이거는 여러분이 좀 고치셔야 합니다.“ 처음에 우리는 화가 날지 모릅니다. 그러나 곧 우리는 ‘고맙습니다.’라고 얘기할 겁니다. 왜냐하면 그것이 형제적, 친교적, 도움의, 그리고 회복의 몸짓이기 때문입니다.

And it is not easy to put this teaching of Jesus into practice, for various reasons. There is the fear that the brother or sister may react badly; at times you may lack sufficient confidence with him or with her. And other reasons. But every time we have done this, we have felt it was precisely the way of the Lord.

여러 가지 이유로 예수님의 가르침을 실행하는 것이 쉽지 않습니다. 형제 또는 자매가 나쁘게 반응할지 모른다는 두려움이 있습니다. 때로 당신은 그 형제 또는 자매에 대한 충분한 확신이 없을지 모릅니다. 그리고 다른 이유들이 있을 수 있습니다. 그러나 우리가 이것을 했을 때마다 우리는 그것이 정확하게 주님의 길이었음을 느꼈습니다.

However, it may happen that, despite my good intentions, the first intervention may fail. In this case, it is good not to give up and say: ‘Make do, I wash my hands of it’. No, this is not Christian. Do not give up, but seek the support of some other brother or sister. Jesus says: “if he does not listen, take one or two others along with you, that every word may be confirmed by the evidence of two or three witnesses” (v. 16). This is a precept of Mosaic law (cf. Deut 19:15).

그러나 나의 좋은 의도에도 불구하고 첫 번째 개입이 실패 할 수 있습니다. 이럴 경우에 ‘됐어, 나는 더 이상 간여 안 한다.’ 라고 하면서 포기하는 것은 좋지 않습니다. 이것은 크리스천답지 못합니다. 포기하지 말고 다른 형제자매의 도움을 구하십시오. 예수님께서 말씀하십니다. “그러나 그가 네 말을 듣지 않거든 한 사람이나 두 사람을 더 데리고 가거라. '모든 일을 둘이나 세 증인의 말로 확정 지어야 하기' 때문이다.” (16절) 이것이 모세율법의 가르침입니다. (신명기 19,15 참조)

Although it may seem a disadvantage to the accused, in reality, it will serve to protect him against false accusers. But Jesus goes further: the two witnesses are called not to accuse and judge, but to help. ‘But let us agree, you and I, let us go talk to this man or woman, who is mistaken, who is making a bad impression. Let us go as brothers and speak to him or her’. This is the attitude of rehabilitation that Jesus wants from us. In fact, Jesus explains that even this approach – the second approach, with witnesses – may fail, unlike Mosaic law, for which the testimony of two or three witnesses was enough to convict.

잘못한 사람에게 불리하게 보일 수 있지만 실제로는 그를 허위 고발자로부터 보호하는 역할을 할 것입니다. 그러나 예수님께서는 더 나아가 두 증인은 비난하고 판단하지 않고 도와주라는 부름을 받는다고 말씀하십니다. ‘우리 이렇게 합시다. 당신과 내가 잘못하거나 나쁜 인상을 남긴 이 남자 또는 여자에게 가서 얘기합시다. 형제로 가서 그에게 얘기합시다.’ 이것이 예수님께서 우리에게 원하시는 회복의 태도입니다. 사실 예수님께서는 이 접근조차 - 증인들과의 두 번째 접근 - 실패할지 모른다고 말씀하십니다. 이는 모세의 율법과 다른데, 모세율법에는 둘 또는 셋의 증인들의 증언이 판결을 내리는데 충분했었습니다.

Indeed, even the love of two or more brothers or sisters may be insufficient, because that man or woman is stubborn. In this case – Jesus adds – “tell it to the church” (v. 17), that is, the community. In some situations, the entire community becomes involved. There are things that can have an impact on other brothers and sisters: it takes a greater love to rehabilitate the brother. But at times even this may not be enough. And Jesus says: “and if he refuses to listen even to the church, let him be to you as a Gentile and a tax collector” (ibid.). This expression, seemingly so scornful, in reality, invites us to put the brother in God’s hands: only the Father will be able to show greater love than that of all brothers and sisters put together.

사실, 그 남자 또는 여자는 고집스럽기 때문에 둘 이상의 형제자매의 사랑조차 부족할 수 있습니다. 이 경우에 예수님께서 말씀하십니다. “교회에 알려라.” (17절) 그것은 공동체입니다. 어떤 상황에서는 공동체 전체가 참여합니다. 다른 형제자매들에게 영향을 줄 수 있는 것들이 있습니다. 그 형제의 명예를 회복시키기 위해서 훨씬 큰 사랑이 필요합니다. 그러나 때로는 이것조차도 충분하지 않습니다. 예수님께서 말씀하십니다. “교회의 말도 들으려고 하지 않거든 그를 다른 민족 사람이나 세리처럼 여겨라.” (17절) 매우 경멸하는 것처럼 보이는 이 표현은 사실 우리에게 그 형제를 하느님의 손에 맡기라는 초대입니다. 하느님께서만이 모든 형제자매의 다 합한 사랑보다 더 큰 사랑을 보이실 수 있으십니다.

This teaching of Jesus helps us a great deal, because – let us consider an example – when we see a mistake, a fault, a slip, in that brother or sister, usually the first thing we do is to go and recount it to others, to gossip. And gossip closes the heart to the community, closes off the unity of the Church. The great gossiper is the devil, who always goes about telling bad things about others because he is the liar who seeks to separate the Church to distance brothers and sisters and not create community. Please, brothers and sisters, let us make an effort not to gossip. Chatter is a plague more awful than Covid!

예수님의 이 가르침은 우리에게 큰 도움이 됩니다. 왜냐하면 - 예를 들어 보겠습니다. - 그 형제 또는 자매의 실수, 잘못을 볼 때 보통 우리가 하는 첫 번째 일은 다른 사람들한테 가서 그 얘기를 하는 것입니다. 남의 말을 하는 것은 공동체에 마음을 닫는 것이고 교회의 일치를 닫는 것입니다. 남의 말을 잘하는 이는 악마입니다. 그는 교회의 분열을 구하고, 형제자매들의 거리를 띠우고, 공동체를 만들지 않는 거짓말쟁이이기 때문에 항상 다른 사람들에 대하여 나쁜 말을 하고 다닙니다. 형제자매 여러분, 남의 말을 하지 않도록 노력합시다. 험담은 코로나 바이러스보다 더 끔찍한 전염병입니다.

Let us make an effort: no gossip. It is the love of Jesus, who had embraced the tax collectors and Gentiles,  scandalizing the conformists of the time. However it is not a sentence without an appeal, but a recognition that at times our human attempts may fail, and that only being before God can bring the brother to face his own conscience and responsibility for his actions. If this matter does not work, then silence and prayer for the brother or sister who has made a mistake, but never gossip.

노력을 합시다. 험담 안 됩니다. 그것은 예수님의 사랑입니다. 예수님께서는 당시의 율법학자들을 분개하게 하시며 세리와 이방인들을 껴안으셨습니다. 그러나 그것은 호소가 없는 문장은 아닙니다. 다만 때론 우리의 인간 시도가 실패할 수 있고, 하느님 앞에 서는 것만이 그 형제가 자신의 양심과 자신의 행동에 대한 책임감을 대면할 수 있게 한다는 것에 대한 인식입니다. 이 것이 통하지 않으면 잘못을 저지른 그 형제나 자매를 위해서 침묵하고 기도하십시오. 그러나 절대로 험담은 안 됩니다.

May the Virgin Mary help us to make fraternal correction a healthy practice, so that in our communities ever new fraternal relationships, founded on mutual forgiveness and above all on the invincible power of God’s mercy, may be instilled.

동정 마리아여, 저희가 형제적 시정을 건전한 실천으로 만들어 우리 공동체에서 상호 용서와 무엇보다도 하느님 자비의 무한한 능력에 기초한 새로운 형제적 관계가 주입되도록 도와주소서.

한글 번역: 윤영학 아오스딩

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